Umelá inteligencia môže byť dobrým pánom, ale aj veľmi zlým sluhom. Rovnako tak inteligentné vybavenia domácností, samojazdiace autá, sociálne siete, počítače, jednoducho všetko, čo nás z elektronického košíka v dnešnej dobe obklopuje. Presvedčíte sa o tom v trileri Johna Marrsa Pasažieri, ktorý publikovalo vydavateľstvo Lindeni v preklade Otta Havrilu.
Dej sa odohráva v blízkej budúcnosti. Po ...
Umelá inteligencia môže byť dobrým pánom, ale aj veľmi zlým sluhom. Rovnako tak inteligentné vybavenia domácností, samojazdiace autá, sociálne siete, počítače, jednoducho všetko, čo nás z elektronického košíka v dnešnej dobe obklopuje. Presvedčíte sa o tom v trileri Johna Marrsa Pasažieri, ktorý publikovalo vydavateľstvo Lindeni v preklade Otta Havrilu.
Dej sa odohráva v blízkej budúcnosti. Po cestách jazdia autá bez šoférov, stačí len zadať adresu do navigácie, pohodlne sa usadiť a trebárs hrať hru na mobile, čítať knihu alebo štrikovať, kým vás samojazdiace auto dovezie do cieľa. A teraz si predstavte, že nastúpite do takéhoto vozidla, zamknú sa dvere, v navigácii svieti nový cieľ dojazdu a cudzí hlas z reproduktoru oznámi, že do dva a pol hodiny zomriete. Šialené, že? Presne o tom je napínavý príbeh v knihe Pasažieri. Neznámy Heker si zvolil pestrú paletu unesených, medzi ktorými nechýba, napríklad, tehotná žena, televízna celebrita či utečenka zo Somálska. Potenciálnych obetí je osem. Zoznamujeme sa s nimi okrajovo hneď v úvode, no v jednotlivých kapitolách sa čoraz viac ponárame do ich životných príbehov. Niekto je sympatickejší, iný menej, ale všetci túžia žiť. Absurdné je, že sa musia cez kamery zabudované v aute obhajovať, a bojovať tak o svoj život, pred komisiou a na sociálnych sieťach pred celým svetom.
Aj automobily bez ľudskej obsluhy mávajú nehody. Keď k nejakým dôjde, zasadá komisia starostlivo zostavená vládou. Tvoria ju zástupcovia parlamentu, Lekárskej komory, Právnej komory, predstaviteľov cirkví a piatym členom sa stáva náhodne vybraný človek z ľudu. Všetci sú viazaní mlčanlivosťou a rozhodujú, či zrážku spôsobil autopilot alebo chodec. Heker sa nabúra do ich rokovania a predmet diskusie sa zmení na rozhodovanie o živote ôsmych pasažierov. Navzájom sa vidia a počujú cez monitory. Koho zvolia, aby prežil? Dá sa vôbec niečo takéto rozhodnúť. Určite by sa nik z vás nechcel ocitnúť v ich koži. A najmä nie vtedy, ak na obrazovke vidíte tvár milovanej osoby. Hrôza. Heker sa s nimi nepára. Je nebezpečný a tvrdo si stojí za svojím. Ani okom nemihne, keď nechá na výstrahu vybuchnúť jedno z áut.
Sociálne siete sa zbláznia. Hashtagy pribúdajú, všetky televízie a rozhlasové stanice vysielajú drámu naživo. Stať sa miláčikom Facebooku či Twitteru je jednoduché, no stačí slovo, veta, alebo čin a sympatie sú v mínuse. Veď to dobre poznáme z reality. Kdejaký troll s mastnými vlasmi sediaci za počítačom v podnájme chrlí zo seba splašky jedna radosť. Pasažieri v autách sú vydaní na milosť a nemilosť davovej psychóze.
John Marrs natvrdo ukazuje silu sociálnych sietí. Ich krutosť, nevypočítateľnosť a falošné pozlátko. Rovnako poukazuje na nebezpečenstvo prieniku hekerov do systému, na zraniteľnosť osobných údajov a hrozbu straty súkromia. Z obhajoby jednotlivých unesených osôb nám vstanú vlasy dupkom, pretože stanovený čas obhajoby nikomu nedovolí povedať ani vetu navyše a to, čo vyzerá v neprospech jednotlivcov, vôbec nemusí byť také zlé. Čitateľ sa dozvie pokračovanie, no komisia a diskutéri na fórach nie. Každý skrýva nejaké tajomstvo. Rozhodovanie je z toho dôvodu zložité a možno nesprávne.
Kapitoly sú poprekladané tweetmi, internetovými anketami, hlasovaniami, článkami, streamami, testami, teda rôznymi možnosťami a udalosťami v online priestore. Považujem to za zaujímavý nápad. Ponúka mnoho tém na zamyslenie, okrajovo sa dotýka rasizmu či migrácie, no v prvom rade apeluje na ľudskosť a svedomie. Upozorňuje na nebezpečenstvo v online priestore a možné problémy s umelou inteligenciou v budúcnosti.
Výborný román, ktorý ponúka dynamiku, napätie a zaujímavý príbeh. Určite sa raz poobzerám po ďalších autorových knihách – Spriaznené duše a Deň, keď si zmizol.