Neurčitá zmes fantastického sveta v mierne dystipockom šate s vedecko-fantastickými dôvtipom a gendrovo nevyhranenými hlavnými hrdinami sa volá Nimona. Nimona pôvodne prežívala denný stereotyp na internete. Mala podobu webkomiksu, ktorý postupne dobyl nielen svet ako taký, ale aj slovenský knižný trh. V roku 2015 záverečnú prácu súčasnej americkej ilustrátorky a animátorky, Noelle Stevensonovej, v...
Neurčitá zmes fantastického sveta v mierne dystipockom šate s vedecko-fantastickými dôvtipom a gendrovo nevyhranenými hlavnými hrdinami sa volá Nimona. Nimona pôvodne prežívala denný stereotyp na internete. Mala podobu webkomiksu, ktorý postupne dobyl nielen svet ako taký, ale aj slovenský knižný trh. V roku 2015 záverečnú prácu súčasnej americkej ilustrátorky a animátorky, Noelle Stevensonovej, vydalo vydavateľstvo HarperCollins ako grafický YA román búrajúci predsudky u čitateľa každého veku. Univerzum tvaromeničky Nimony sa práve tým, že popieralo mýtus o dobre a zle v rozprávkach či iných žánrovo farbistých knihách, stalo obľúbenou oddychovou zónou nielen komiksových fanúšikov, ale aj rádových čitateľov, ktorí vždy radi siahnu po čokoľvek ľahkom, sviežom či zaujímavom.
Ak ste väčšine z toho, čo bolo vyššie napísané, neporozumeli, nezúfajte. Radi vám to v nasledujúcich riadkoch vysvetlíme „polopate“.
Noelle Stevensonová vyrástla v Severnej Karolíne. Vysokoškolské štúdium absolvovala v Marylande, v meste, v ktorom sa vlastne začal písať jej príbeh. Ako talentovaná producentka remakeu animovaného seriálu She-Ra: Princess of Power oslnila popkultúrnu obec rôznymi narážkami na známe klasické diela (i komiksy) z fantastiky (Pán Prsteňov, Conan, Artuš, Slayers, Thundercats...), ktoré s radosťou medzi riadkami spomína aj vo svojich knižných prácach. Ide o grafické romány Nimona (vydavateľstvo CooBoo - Albatros) a Lumberjanes (vydavateľstvo Paseka) určené mladšej čitateľskej obci, ale s radosťou po nich siahnu aj starší čitatelia, a to z prostého dôvodu – Noelle Stevensonová srší vtipom aj nadhľadom a s potešením rebeluje voči zaužívaným rozprávačským schémam tak, ako to robia takmer všetci dnešní horliví spisovatelia.
Nimona vyšla vo vydavateľstve CooBoo začiatkom marca. Označenie grafický román, nie komiksový zošit, sa zvolilo správne, pretože 272 farebných strán vám prinesie klasický fantastický príbeh v menej klasickom spracovaní. O zábavu, čierny humor, kritické narážky na jednoduchú jednotvárnosť alebo odľahčenie vážnych tém, s ktorými sa hlavní hrdinovia pasujú od prvého zoznámenia sa, nebude núdza. Hoci je pravdou, že podobne vystavané príbehy o hrdinkách s temným tajomstvom, ktoré si zvolili stranu zla už len z princípu, môžete nájsť takmer všade, zaujímavý marketing i životopis autorky tohto „obrázkového“ románu vás nenásilným spôsobom prinútia po knihe siahnuť a zahĺbiť sa do nej.
Silné stránky, ktorými sa Nimona môže pochváliť, sa neukrývajú iba v reklame. Grafický román dostal pútavý dizajn, ktorý nesklame ani potom, keď sa kniha otvorí. Príjemné zemité farby, chlad sálajúci z takmer každého panelu či autorkina hra s rozmiestnením technického scenára na celej ploche tak, aby každá jedna kapitola zohrala v príbehu svoju úlohu a neostala niekde len tak visieť, vám otvárajú bránu do sveta, v ktorom zlí hrdinovia majú šľachetné úmysly a tí dobrí si zase, naopak, volia cestu menšieho zla. Všetko navôkol vás pôsobí príjemne rustikálne. Kontrast navodia až samotné postavy a ich osudy, ktoré neraz menia naoko serióznu hru o nadvládu fiktívnej krajiny, v ktorej sa príbeh Nimony, malej, hyperaktívnej a vždy dobre naladenej tvaromeničky, odohráva.
Noelle Stevensonová vložila do svojej komiksovej prvotiny poriadny kus seba samej. Vyhrala sa s vnútornou kompozíciou svojho diela do detailu, čím každému komiksovému fanúšikovi vyčarovala úsmev na tvári. Nechala sa inšpirovať novinkami v komiksovej tvorbe a dovolila panelom, obrázkovým poliam, ilustráciám a v neposlednom rade aj samotnými rozprávačom obohatiť príbeh o moderný vzhľad. Teraz by sa dalo vlastne napísať, že Nimona patrí k unikátnym knižným počinom, ktoré by žiadny čitateľ nemal tento rok prehliadnuť. Ibaže...
... ibaže Nimona v inej obmene sa dá nájsť v každej knihe, ktorá sa rozhodne zotrieť hranicu čiernobielych archetypov a poukázať na absurdné delenie fiktívnych hrdinov na tých dobrých a tých zlých. Rovnako tak môžeme nájsť silnú ženskú hrdinku, bojujúcu s vlastnými démonmi, nepriaznivým osudom, predsudkami a svojským „endom“ bez žili šťastne až do smrti nielen v grafických románoch z minulého storočia, ale aj v knižnej tvorbe súčasných autorov, a to bez toho, aby na seba pútali pozornosť svojím prehnane bláznivým ja alebo „pozérstvom“.
Práve to, a mnoho iných komických situácií navôkol hlavnej hrdinky a jej dobráckeho šéfa, Ballistera Blackhearta, robí z diela čítanie ohraničené konkrétnou skupinou knižných záujemcov. Presne tí čitatelia, ktorí majú radi americký humor, ich spôsob interpretácie bizarných vecí, voči ktorým musia ostro vystupovať a parodovať ich, dokážu vzplanúť k Nimone vrúcnou láskou a nájsť v tvorbe Noelle Stevensonovej istý pôvab. Rovnako ľahko si k nej cestu nájdu aj mladší čitatelia, ktorým ide len o to, aby sa dobre zabavili, trochu si pri čítaní oddýchli a miestami sa nad niečím zamysleli, či si len potrénovali svoju vlastnú čitateľskú sebareflexiu. Viac od našej Nimony čakať nemôžeme, čo ale nie je niečo, prečo by sa mal tento grafický román zatratiť.
Nimona, príbeh tvaromeničky s ihravým úsmevným nádychom a nostalgickým koncom, prešla od svojho zrodu dlhú cestu. A ponúka ju aj vám, ak sa teda odvážite siahnuť po grafickom románe s nádychom fantasy, sci-fi a humoru. Aj keď táto zmes nie je ideálne vyvážená a sem-tam jej na kráse nepridá ani slovenský preklad, ktorý škrípe práve v replikách našej hlavnej hrdinky, čas strávený pri tejto „obrázkovej“ knihe nebude predstavovať zbytočnú investíciu. Príbeh vás možno neosloví. Nevadí. Pozornosť bude pútať grafické spracovanie, na ktorom aj dnes môžeme hlavne my (z redakcie FSka) nechať svoje oči. A veruže ich nie je málo!