Predstavte si praobyčajného štyridsiatnika, Američana žijúceho v Londýne, vlastní obchod s tlačiarenskými službami, je rozvedený, jeho dcéra si nechce priznať, že je depresívna a on si nechce zasa priznať, že je osamelý a uviaznutý v nudnom stereotype - je to ten najobyčajnejší človek na svete, ktorý by rád znovu žil vo vášni a eláne, len nevie ako na to. Toto všetko, aj mnohé ďalšie, je George Du...
Predstavte si praobyčajného štyridsiatnika, Američana žijúceho v Londýne, vlastní obchod s tlačiarenskými službami, je rozvedený, jeho dcéra si nechce priznať, že je depresívna a on si nechce zasa priznať, že je osamelý a uviaznutý v nudnom stereotype - je to ten najobyčajnejší človek na svete, ktorý by rád znovu žil vo vášni a eláne, len nevie ako na to. Toto všetko, aj mnohé ďalšie, je George Duncan, hlavný hrdina Nessovho dospeláckeho magicko-realistického románu, ktorý pojednáva o jeho živote po tom, čo znenazdajky v jednu noc zachráni vo svojej záhrade žeriava. No a na druhý deň sa až podivuhodne jednoducho spozná s očarujúcou Kumiko, ktorá má srdce zo zlata a čistú dušu. No hoci je Kumiko milá a nedokázala by ublížiť ani muške - niečo o sebe tají a nerada rozpráva o sebe či svojej minulosti.
Tým, že Patrick Ness je jeden z mojich najobľúbenejších autorov, sa netajím. Hoci som neprečítal od neho všetky napísané diela, prečítal som dosť kníh na to, aby som sa usvedčil v tom, že je to nesmierne talentovaný a nevšedný autor, ktorý má na svete jedno poslanie: písať pre nás, čitateľov, svoje všedno-nevšedné príbehy. Jeho diela sú vždy originálne, no vychádzajú z vecí nám známych. Napríklad také Volanie netvora je o chlapcovi, ktorý musí prekonať nejednu životnú prekážku; Niečo viac je román o živote a o smrti a Najdlhší deň Adama T. pojednáva o jedinom dni v živote tínedžera, i o všetky slastiach a starostiach, ktoré sa počas neho môžu odohrať. A o čom je Nessov dospelácky román s názvom Noc žeriava? Nuž, je o láske, o vzťahoch a tak trochu aj o príbehoch. A Patrick Ness znovu a zas len ukázal, že je zapeklite skvelý spisovateľ.
V každom diele kladie dôraz skôr na postavy a ich osudy - no v tejto knihe je to tak trošilinku ešte o čosi výraznejšie. Ja veľa dospeláckych kníh, resp. príbehy s dospelými protagonistami nečítam, no Georgea som si veľmi obľúbil už od prvej vety. Celú túto knihu som si predstavoval ako nejaký pohodový, miestami zábavný a miestami magický film, ktorý vás zahreje pri srdiečku - no a George mal byť ten hlavný hrdina, ktorý vás rozosmeje tým, aký nie je smiešny. Je to taký stereotypný chlapík, ktorý neustále pracuje a sem-tam sa pohrá so svojim vnukom, ktorý raz hovorí po anglicky a raz po francúzsky. George však nie je jediným hlavným hrdinom v tejto knihe a tým ma Ness veľmi príjemne prekvapil. Kniha je akoby vyrozprávaná z dvoch ďalších pohľadov (hoci všetky sú napísané v tretej osobe): Amanda a potom samotná Kumiko. Amanda je Georgeova jediná dcéra, slobodná matka, ktorá má všetkého akosi vyše hlavy a rada by do života privítala lásku, hoci sa na prvý pohľad zdá, že sa voči nej bráni všetkými možnými prostriedkami. V tú prvú chvíľu, keď som začal o Amande čítať, som si o nej myslel, že si ju neobľúbim. Prišla mi príliš uzatvorená, príliš zatrpknutá a trošku paranoidná. No pokračovaním v čítaní som si ju nesmierne obľúbil a dokonca sa stala mojou najobľúbenejšou postavou v príbehu. Bola zábavná a zároveň citlivá, a v mojom čitateľskom zážitku z tejto knihy predstavovala akési spájadlo medzi jednotlivými súvislosťami, dejovými linkami a myšlienkami, akoby sa vždy nachádzala medzi riadkami. No a Kumiko bola zasa akoby taká mýtická postava, bola skôr príbehom ako človekom. Predstavovala dokonalé vyváženie medzi tým neznámym a neodhaleným a tým, čo sme o nej prostredníctvom Georgea a Amandy vedeli a zistili.
Ak Nessa čítate a poznáte, viete, aký je jeho štýl. Hoci sa prispôsobuje každému príbehu osobite (raz je to dystópia, raz temná rozprávka a raz tínedžerský príbeh), píše veľmi pekne a číta sa viac než jednoducho, čo je priam nebezpečná kombinácia. Noc žeriava je ako rozprávka, uplynie vám pred očami veľmi rýchlo a číta sa jedným dychom, pri čom vám má určite čo ponúknuť v podobe hlbokého a očarujúceho príbehu. George a Kumiko majú snáď najspoločnejšie svoje umenie: vyrezávajú a vytvárajú z papiera rôzne postavičky, scenérie a obrazy a prítomnosť umenia v príbehoch ja vždy dokážem oceniť, pretože ma vždy poteší. Patrick Ness o umení píše nádherne - rozpráva o jeho možnostiach a dopadoch, o jeho formách a príbehoch, ktoré sa v ňom vždy skrývajú. V Noci žeriava nájdeme kapitoly, ktoré formujú dokopy akoby druhý, iný príbeh. Nebudem o ňom viacej rozprávať, predpokladám, že autorovým zámerom bolo, aby ste na jeho zmysel a myšlienku prišli sami - no hoci ma spočiatku veľmi miatol, musím povedať, že zasadiť ho do knihy bol brilantný nápad. Tie kapitoly fungujú ako samotná Kumiko - je niečím novým a nepoznaným, niečím, čo musíme uchopiť a pozorne si to obzrieť.
Čo sa mňa týka, v knihe som našiel dva nedostatky. Ten prvý sa týkal spomínaných pasáží, ktoré sú napísané inak, respektíve neopisujú Georgea ani Amandu. Ako som vravel, po začítaní to bolo lepšie a hoci to bol určite autorov zámer, napriek tomu ma to zo začiatku mierne vyviedlo z rovnováhy. Druhou chybičkou krásy, ktorú by som ja osobne vytkol knihe, je záver, ktorý je trošku antiklimatický. Je pravda, že kniha nie je určená na to, aby bola nejaká strhujúca či epická alebo čo, ale čosi mi v tom závere chýbalo, hoci možno sám neviem bližšie určiť, čo. Možno to je jednoducho niečo, po čom by som si povedal, že táto kniha je skrz-naskrz dokonalá.
No hoci možno nie je srkz-naskrz dokonalá, Patrick Ness ma v nej už zasa utvrdil v tom, že je pán spisovateľ ako sa patrí. Noc žeriava je taká rozprávočka pre starších: je vtipná, svieža, rýchlo sa číta a opisuje neobyčajne-obyčajné postavy a situácie, ktoré sú niekedy podfarbené magickým pozlátkom a dôrazom na príbehy. Je to milé, očarujúco napísané čítanie o láske a o živote, o vzťahoch s ľuďmi, na ktorých nám záleží a čo je najhlavnejšie: má srdce na tom správnom mieste. Jediné, čo mi chýba, je nejaká skvelá filmová adaptácia.