Celospoločensky známy a uznávaný sci-fi román ocenený v roku 1960 Hugo Award, na motívy ktorého vznikol i film Charly (1968) ocenený Cenou akadémie za najlepší herecký výkon v hlavnej úlohe, funguje ako netradičný buildungsromán, poukazujúci na problémy znevýhodneného jednotlivca, ale i na reflektovanie ,,odvrátenej strany" vyspelej technickej a pokrokovej spoločnosti či spoločnosti ako takej.
Po...
Celospoločensky známy a uznávaný sci-fi román ocenený v roku 1960 Hugo Award, na motívy ktorého vznikol i film Charly (1968) ocenený Cenou akadémie za najlepší herecký výkon v hlavnej úlohe, funguje ako netradičný buildungsromán, poukazujúci na problémy znevýhodneného jednotlivca, ale i na reflektovanie ,,odvrátenej strany" vyspelej technickej a pokrokovej spoločnosti či spoločnosti ako takej.
Pozitíva :
- forma : autor volí netradične memoárovú formu románu - čo na jednej strane ponúka iba jednu perspektívu rozprávača a iba jeden pohľad na naskytnutý problém, na strane druhej však utužuje subjektivitu diela, podporuje tvorbu osobných reflexií a introspekcií hlavnej postavy, ktorá prechádza svojím ,,malým" vývinom, pričom sa celým dielom linú úvahy o bytí, potrebe začleniť sa, byť váženejším, nie na smiech, lepší, cítiť spolupatričnosť, svoju vlastnú inteligenciu a neskôr i aroganciu, myšlienkovú prevahu nad ostatnými atď.
- narácia : text je pomerne veľmi ľahko čitateľný ( a v konečnom dôsledku i interpretačný) i pre bežného zážitkového čitateľa - nakoľko autor volí skoro bežný, hovorový štýl jazyka v priamom rozprávačovi, čo podmieňuje z veľkej časti i inteligenčná úroveň Charlieho, veľa motívov opakuje, znova analyzuje a ,,rozoberá na drobné", častá je retrospektíva, čo slúži pre lepšie pochopenie minulosti postavy, zamýšlanie sa nad už vyslovenými myšlienkami atď., čím sa román, i keď s označením ,,sci-fi" stáva prístupnejším i pre nemilovníkov žánru, psychologická rovina dokonca zväčša prevažuje. Zaujímavým prvok je potom pravopisná/ortografická stránka diela - v častiach s nízkym intelektom sa vyskytuje doslova detská štylistika viet a veľmi chabý, až fonetický pravopis, ktorý sa vzrastajúcim intelektom priamoúmerne mení na kvetnaté, poetické vety na úrovni vzdelanca, na úrovni skoro 200 IQ až génia, pričom i reflexie a introspekcie nadobúdajú nový, geniálny charakter.
- typ buildungsromán + hl. postava : i keď sa to priamo nezdá a život hlavnej postavy nemapujeme doslova od jej detstva, buildungsrománom ako takým však dielo nazvať môžeme - v netradičnom slova zmysle, v ktorom sa ale stále dá buildr. chápať - vývin hlavnej postavy sledujeme síce zrýchlene a na relatívne malom časovom úseku (cez 8 mesiacov), nič to však nemení na tom, že tento vývin môžeme sledovať v celej jeho dĺžke - od piky, skrz mentálnu indispozíciu, cez učenie sa, rozpamätávanie si na svoju minulosť, pochopenie a spoznávanie samého seba, ale i iných, svojich túžob, telesných potrieb, záujem o nájdenie svojho nového miesta v živote, spoločenské problémy, politiku či medziľudské vzťahy - pričom v tomto cykle sme schopní krásne vidieť prvky skutočného vývinu človeka - cez naivitu dieťaťa k obdobiam vzdoru, hľadania svojej identity, svojho študijného či profesného zázemia, hľadania lásky a naplnenia, čo sprevádza dozrievanie nielen kognitívne a intelektuálne, ale i telesné.
Inteligencia teda v tomto prípade slúži ako prvok/motív ,,prebudenia" vlastnej osobnosti a skutočného ,,ja" subjektu, i keď i ten rôzne formuje aj spoločnosť, ale i ako motív daru a prekliatia - autor konfrontuje názor, nakoľko je inteligencia a vysoká int. až genialita v živote potrebná, nakoľko ľudí od seba vzdaľuje, tvorí z nich arogancov a pokrytcov, ale i osamelých nepochopených vlkov a či je naivita a hlúposť v ľudskej spoločnosti darom alebo výsadou. Postava Charlieho je potom v istom zmysle veľmi komplexnou, keďže naberá veľmi veľké množtvo informácií, podnetov, ale napr. i pocitov, čo z nej vytvára veľmi netypický typ hrdinu, ktorého prerod je skoro okamžitý a veľmi viditeľný ( z postihnutého na inteligenta, sebestredného génia a v závere človeka s pokáním) no v prenesenom slova zmysle sa ani nestal.
Negatíva :
- melodramatickosť + citové vydieranie : to, v akom duchu je román písaný sa nezaobíde bez častej melodramatickosti a občasného pátosu, ktoré síce nie sú priame a autor ich do textu nevkladá ako prvky citového vydierania, takže pre bežného čitateľa možno nebudú ani tak očividné a do očí bijúce, prítomné však sú a to v množstve väčšom ako malom, čo postupom textu naberie istý repetetívny ráz.
- (ne)inovatívnosť námetu : chtiac-nechtiac, ak ,,vyzlečieme" celý sujet a ostane nám iba holá fabula a námet, zistíme, že inovatívnosť nenájdeme - téma chudáka/úbožiaka/postavy, na ktorej visí tiaha spoločnosti/spol. kolektívny problém či tabu, a ktorá sa chce vymaniť zo svojho neželeného stavu a i napriek úpornej snahe ho ,,svet/Boh/spoločnosť" vráti späť na pozíciu, na ktorej bol a jeho túžby zostanú nenaplnené či sa presvedčí,že svoju túžbu v skutočnosti nikdy naozaj nepoznal, nebol na ňu pripravený či stavaný, a pre svoje dobro by o ňu ani nemal stáť je veľmi častá, stará snáď ako psychologický/akýkoľvek druh románu sám. Nič to však nemení na fakte, že jej spracovanie v XY obmenách určite zaujme i dnes.
Román Kvety pre Algernona rozhodne nemôžeme zaradiť do výhradne románu žánru sci-fi, dokonca si trúfam povedať, že oveľa viac je román psychologicky-sociálnou kritikou svojej, ale i každej spoločnosti, (z čoho smrdí malá agitačka na medicínske nezasahovanie do ľuds. podstaty, ale ok), ktorá vyčleňuje znevýhodnených, nielen mentálne postihnutých jedincov, nedokáže ich plne adaptovať, akceptovať, svojím spôsobom ich izoluje, nesnaží sa im vyjsť v ústrety, no skoro rovnako pracuje i s nadpriemerne inteligentnými ľuďmi - tí sa stávajú pre societu podivínmi bez priateľov, cítia sa neporozumení okolím, nedokážu zapadnúť, obidva protipóly Gaussovej krivky žijú v akoby svojom vlastnom kasovníckom systéme, do ktorého ich zaradí societa, pričom
román naskýta otázku, čo je pre jedinca výhodnejšie? Nie je hlúpejší život ľahší, príjemnejší? Prichádza s veľkým IQ i veľké poznanie (poznanie hnusu spoločnosti, hnusu zo samého seba) a veľká zodpovednosť? Román je ale i kritikou ľudskej mentality, pretrvávajúceho názoru, že inteligentný človek je lepšia/slušnejšia/distingvovanejšia/milšia bytosť, ktorá musí vždy žit krajší a plnohodnotnejší život ako niekto hlúpejší a zabúdania na to, že i retardovaní sú stále iba ľudia.