Steampunkový román Smrteľné stroje od Philipa Reeva je úžasným autorským počinom, o čom sa, nakoniec, presvedčíte aj sami!
Príbeh je zasadený do poapokalyptického sveta, v ktorom sú mestá nútené vysadnúť na obrovské pásy, poháňané masívnymi motormi, a pohybovať sa po celom svete. Problém je ale v tom, že ak sa chcú tieto mestá niekam premiestniť, potrebujú na to špeciálnu pohonnú hmotu. Tú väčšin...
Steampunkový román Smrteľné stroje od Philipa Reeva je úžasným autorským počinom, o čom sa, nakoniec, presvedčíte aj sami!
Príbeh je zasadený do poapokalyptického sveta, v ktorom sú mestá nútené vysadnúť na obrovské pásy, poháňané masívnymi motormi, a pohybovať sa po celom svete. Problém je ale v tom, že ak sa chcú tieto mestá niekam premiestniť, potrebujú na to špeciálnu pohonnú hmotu. Tú väčšina aktívnejších obyvateľov takýchto mestských gigantov nachádza práve pri menších mestských jednotkách. Tie sa jednoducho rozoberú a spália, aby sa mohli dať ťažšie stroje do pochodu. Čo, logicky, znamená iba to, že väčšie mesto zje to menšie. A keďže je v Európe jedným z najväčších miest práve Londýn...
Týmto surovým systémom prežitia, v knihe nazývaným ako urbanistický darvinizmus, sa avšak neriadia všetky mestá na svete. Najväčším odporcom tejto ideológie je Antimobilistická liga, ktorá pokrýva celé územie Ázie. Tento zarytý odporca „nútenej správy dominantných miest“ predstavuje hybnú silu dejovej zápletky, ktorú nám Philip Reeve vo svojom knižnom debute pre násťročných ponúka. Hlavným hrdinom je Tom Natsworthy, obyvateľ Londýna, ktorého sa boj o prežitie vôbec netýka. Pracuje v múzeu pod slávnym historikom Valentinom. To všetko sa avšak zmení, keď Londýn ,,zje“ malé banícke mestečko, v ktorom sa nachádza Hester Shawová, dievča, ktoré sa Valentine pokúsil zabiť, avšak zlyhal. A tak jej zmrzačil aspoň tvár. Hester sa pokúsi Valentina zabiť, avšak Tom ju zastaví, a to sa Hester vôbec nepáči. Keďže Tom vedel, čo Valentine urobil, Valentine sa mu rozhodol, pochopiteľne, pomstiť. Touto na prvý pohľad trošku komplikovanou zápletkou sa začína boj o prežitie a hon za pravdou, ktorý zmení úplne všetko.
Philip Reeve je pôvodom Brit. Povolaním sa radí k autorom a ilustrátorom detských kníh (Hrôzostrašná história, vydavateľstvo Slovart), čo je tak trošku paradoxné, keďže jeho knižný debut z roku 2001 predstavuje práve žánrovo rozmanitá kniha pre násťročných alebo náročných čitateľov všetkého fantastického. Jeho Smrteľné stroje sa radia k zaujímavej knižnej série, tematicky aj príbehovo zasadenej do futuristického sveta, ktorý sa potýka s problémom masívneho nedostatku obnoviteľných zdrojov. Bez možnosti obnovenia pohonných látok sú jeho obyvatelia nútení improvizovať. A keďže Philip Reeve má rád teatrálnosť aj knižné trendy, ktoré rady ničia hlavné mestá, rozhodne sa uštedriť mestu Londýn smrteľnú ranu. A to nejednu!
Smrteľné stroje pozostávajú zo štyroch základných kníh a niekoľkých knižných dodatkov v podobe kratších noviel či ilustrovaných sprievodcov, a to nielen knižným svetom. Nakoniec, prvá časť sa dočkala v minulom roku svojho filmového spracovania, pod ktoré sa podpísal sám režisérsky velikán Peter Jackson.
A čím sa táto aj YA literatúra vymyká spod všedného priemeru?
Jednoznačne sa mi najviac na knihe páčilo to chladné steampunkové prostredie. Na každej stránke bola cítiť úplne úžasná atmosféra, ktorá len svedčí o tom, že autor dokáže úžasne vytvoriť prostredie a tým aj celú chladnú steampunkovú odyseu prebrať k životu tak, aby si ju čitateľ do sýta užil. Dielo má neskutočnú hĺbku, a komplexné postavy, pobaví vás aj to, že v sebe ukrýva odkaz na divadelnú hru od Williama Shakespeara Othello. Avšak jednoznačne najlepšie vykreslená bola postava mechanického vraha Krutohlava, ktorého príbeh dojme nejedného čitateľa. Od knihy som zo začiatku nečakal veľa, pretože sa navôkol nej urobila jedna veľká reklamná bublina a film, po pravde, fanúšikov Philipa Reeva neohúril. Ostal som však príjemne prekvapený, pretože univerzum, do ktorého s hlavnými postavami vstupujeme, je premyslené od prvej súčiastky po spoločensko-politické zázemie, s ktorým musia jednotlivé postavy bojovať. Jediné mínus, ktoré sa tu predsa len nájde, sa nieslo v podobe predvídateľnosti príbehu. Ten bol taký trochu priamočiary, a to napriek tomu, že sa hlavne vo vzťahoch začal nepekne zamotávať. To, že som ako čitateľ vedel, ako sa bude príbeh ďalej vyvíjať a že sa skutočne nedostaví žiadny zvrat, ktorý by ho niečím okorenil, kazilo trochu dojem z knihy, ktorá mohla byť takmer dokonalá!
Napriek tomu si dovolím dať prvej časti celých sto percent, pretože tempo je skutočne vraždené a druhý diel vydalo vydavateľstvo Albatros iba nedávno. Tak trochu si koledoval o to, aby som po ňom ihneď siahol a začítal sa doň. Či splní očakávania, ktoré do pokračovania vkladám, ukáže čas a predstavivosť Brita, ktorý dobyl svet steampunku pre násťročných.