Francúzska literatúra zažíva u nás v poslednom čase veľký ohlas. Najvýraznejšie sa pod to podpísali autori trilerov ako Bernard Minier alebo Franck Thilliez, ale za zmienku stojí aj autorka spoločensko-romantických príbehov Agnes Martin-Lugand. Prvý menovaný vytvoril postavu vyšetrovateľa, ktorý sa možno nevyhne niektorým obohraným znakom (rozpadnutá rodina, psychické problémy, osobitný vrah ako j...
Francúzska literatúra zažíva u nás v poslednom čase veľký ohlas. Najvýraznejšie sa pod to podpísali autori trilerov ako Bernard Minier alebo Franck Thilliez, ale za zmienku stojí aj autorka spoločensko-romantických príbehov Agnes Martin-Lugand. Prvý menovaný vytvoril postavu vyšetrovateľa, ktorý sa možno nevyhne niektorým obohraným znakom (rozpadnutá rodina, psychické problémy, osobitný vrah ako jeho nemesis...), ale napriek tomu si rýchlo dokáže získať vaše sympatie. Azda práve jeho chyby sú to, čo ho robí ľudskejším a bližším čitateľom. Tma je už tretí príbeh, kde sa Martin Servaz vyskytuje, a podľa všetkého nie posledný. Kniha sa dá čítať aj samostatne, hoci vždy je lepšie poznať aj predošlé (Mráz, Kruh) pre širšie súvislosti. Servaz síce odišiel od polície, ale na nedostatok práce sa rozhodne nemôže sťažovať. Ani nevie ako a je vtiahnutý do prípadu, pri ktorom si ani na moment nesmie nechať zatemniť myseľ...
"Ten list je určený niekomu inému... niekomu v tejto budove. No vzápätí jej hlavou prebehla myšlienka, ktorá ju omráčila: mohla by to byť naozaj pravda...? Panebože! Pri tej predstave sa zatackala. Znovu sa pozrela na zložený, rukou písaný lístok: ak je to tak, nutne treba niekoho upozorniť... Áno, ale koho? Pomyslela si na osobu, ktorá to napísala - v akom stave sa musela nachádzať alebo čo v tej chvíli robila -, a stiahlo jej žalúdok."
Martin trávi svoje dni stereotypom v domove pre policajtov, ktorí sa spamätávajú s dôsledkami ich služby. Servaza prenasleduje pocit viny, pretože nedokázal zabrániť únosu svojej lásky Marianny psychopatickým vrahom, ktorý pred niekoľkými rokmi ušiel z liečebne a odvtedy mu znepríjemňuje život. Keď mu navyše poslal v balíčku Mariannino srdce, Martin to už nevydržal a skoncoval s dovtedajším poslaním. Napokon je však predsa vtiahnutý do pátrania, keď mu príde od neznámeho odosielateľa prístupová karta do hotelovej izby, kde pred rokom spáchala samovraždu istá umelkyňa. Martin sa ponára do okolností jej smrti a zisťuje, že závery ohľadom nej sa zrejme nezakladajú na pravde. Mladá žena v posledných mesiacoch života prudko zmenila svoje správanie, no nič nenasvedčovalo tomu, že chce odísť z tohto sveta... Prístup k okoliu i sebe samej mení aj známa rozhlasová moderátorka Christine, ktorá si zas nájde v schránke list s oznámením, že ktosi spácha samovraždu, ak tomu nezbráni. Neznámy muž jej volá do rádia, rozvráti jej vzťah, naruší bezpečie domova a ona je bezbranná voči jeho manipulácii. Nerozumie, kto a prečo si na ňu zasadol, a hoci jej nikto neverí, chce a musí všetkým dokázať, že nie je bláznivá a ktosi sa s ňou nechutne zahráva...
"Christine si priložila na nos a ústa šál a dlaňou ju postrčila dovnútra, zatvorila za sebou dvere. Zohnutá Cordelia si silno trela oči, ktoré jej slzili. Nevládala sa pozrieť smerom k nej. Dusil ju kašeľ. Christine jej priložila hore medzi lopatky malé elektródy elektrickej päste (cez tenké tričko nahmatala stavce) - 500 000 voltov zašumelo a prebleslo modré svetlo elektrického oblúka... Telo mladej ženy sa začalo triasť, nohy sa jej podlomili. Spadla ako marioneta, ktorej odstrihli nite. Christine stále držala paralyzér na jej lopatkách. Nechala ho pôsobiť vyše päť sekúnd. Koniec. Game over."
Po atmosferickom Mraze a napínavom Kruhu prišla v rámci série na rad Tma. Mal som veľké očakávania, ktoré sa však celkom nenaplnili. Bernard Minier sa opäť ukázal ako vynikajúci rozprávač, poťahujúci za nitky a odhaľujúci logické súvislosti len postupne. Čitateľ tak môže len hádať, o čo vlastne ide, a aj tak ostane prekvapený. Škoda len, že Martin Servaz ostáva najmä spočiatku v úzadí a dej sa sústredí skôr na moderátorku Christine. Mám pocit, že jej línia bola zbytočne naťahovaná, zatiaľ čo Servazova, i keď omnoho zaujímavejšia, mohla dostať viac priestoru. Je nepochybným ťahúňom celej série a ako obvykle aj teraz je jeho vnútro vykreslené do detailov a veľmi verne. Bolesť zo straty, odcudzenie, absencia chuti do života... to všetko musí Martin prekonať, pretože ako sa ukáže, nič je je také, aké sa zdá na prvý pohľad... V konečnom dôsledku je Tma pútavý psychotriler, upozorňujúci hneď na niekoľko spoločenských neduhov - domáce násilie, využívanie, manipulácia, nebezpečenstvo sociálnych sietí - a preto si zaslúži primeranú pozornosť.