Na Srdcerváča som sa po Maestrovi celkom tešil. Geir Tangen sa prejavil ako autor, ktorý využíva všetky klišé, ale je si toho dobre vedomý, a preto ich aplikuje do príbehu novými spôsobmi. V Maestrovi sa pritom odvolával na svojich slávnych predchodcov a do deja zakomponoval bizarné úmrtia z ich diel (využil napríklad romány Jo Nesba, Anne Holtovej či Jorn Lier Horsta). Miestami síce pôsobila jeho...
Na Srdcerváča som sa po Maestrovi celkom tešil. Geir Tangen sa prejavil ako autor, ktorý využíva všetky klišé, ale je si toho dobre vedomý, a preto ich aplikuje do príbehu novými spôsobmi. V Maestrovi sa pritom odvolával na svojich slávnych predchodcov a do deja zakomponoval bizarné úmrtia z ich diel (využil napríklad romány Jo Nesba, Anne Holtovej či Jorn Lier Horsta). Miestami síce pôsobila jeho snaha až príliš senzačne, ale rozhodne to nebola nuda. Hlavnou postavou aj v pokračovaní ostáva novinár Viljar Ravn Gudmundsson, ktorý už vyzerá ako magnet na problémy. Maestro mu pred časom posielal maily ohľadom svojich vrážd, a tentoraz je podozrivým jeho dospievajúci syn. A je naozaj skutočným Srdcerváčom. V každej scéne, kde sa nevyrovnaný Alexander vyskytne, budete mať chuť prinajlepšom ním poriadne zatriasť...
Srdcerváč sa síce venuje samostatnému prípadu, no často sa odvoláva na predošlý diel. Hlavne pre postavy, ktoré zazamenali dôležitý vývoj a autor opodstatnene vysvetľuje niektoré okolnosti. Aj v tom spočíva čaro Tangenovej série - nečakajte žiadne pozvoľné zvraty, autor hrdinov nijako nešetrí, ba niekedy sa až čudujete, ako im to mohol spraviť. Zachádza ďalej, ako sme zvyknutí u iných kníh, a tým nielen šokuje, ale hlavne poskytuje neočakávané prekvapenia. Čitatelia odchovaní na budovaní severskej temnej atmosféry a dôkladnej psychológie sa musia mať na pozore. Text Geira Tangena je selektovaný na krátke kapitoly, definované miestnym a časovým zaradením. Ide akoby o scenár pre konkrétne postavy, príbeh je teda veľmi dynamický a zahŕňa rôzne osoby. Najviac priestoru dostáva už spomenutý novinár Viljar a popri ňom detektívka Lotte Skeisvollová, ktorá prežila zrejme najväčšiu traumu a v Srdcerváčovi je jej správanie podrobené najväčšej zmene. Z upätej pedantky sa stala nesústredená nerváčka, ktorá môže v každej chvíli vybuchnúť...
Knihu môžete, samozrejme, čítať aj bez znalosti predchádzajúcej, ale s lepšou znalosťou okolností a postáv sa do Srdcerváča pohrúžite s oveľa väčším nadšením. Napokon, Maestro ukázal autorovu znalosť žánru krimitrileru a priviedol jeho prvky na novú úroveň. Čerstvá novinka je už síce o niečo tradičnejšia, ale stále dostatočne pútavá. Hlavným motívom sa stáva rasová neznášanlivosť, ktorá sa v severskej literatúre vyskytuje pomerne často. A vzhľadom na to, že ide o tému aktuálnu aj u nás, stáva sa i poučnou. Zaujímavé je, že meno vraha nám Tangen odhalí skoro, ale čitateľ z toho prakticky nič nemá, keďže ešte dlho netuší, ako je napojený na celkové dianie... Príbeh je prektaný aj retrospektívnymi pohľadmi na večierok, na ktorom došlo k úmrtiu Alexanderovej kamarátky a ktorý spustil celé vyšetrovanie. Srdcerváč tak naplno využíva všetky možnosti čitateľského zážitku a určite je len otázkou času, kedy sa k nám dostane ďalšie pokračovanie. Ktovie, či už dá autor Vilajrovi trochu vydýchnuť...